• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Sen är det bara att jämföra med kontoutdrag.
Creditstar försökte med en falsk skuld i min sanering som jag inte godkände utan visade upp kontoutdrag osv. Då gav de sig och skulden togs bort från min skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hur gör han efter en skuldsanering?
 

Kroken

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
11 Juli 2012
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
Jag är ju lite ny på detta med skuldsanering , väntar som ni vet på ett beslut om det blir inledande el av slag. En liten fråga , ringde i dag växeln för att höra om något hänt i min ansökan , hon sa att de nu väntar svar från dom bolag som jag har skulder hos , gör man alltså det innan man får ett besked ??
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag är ju lite ny på detta med skuldsanering , väntar som ni vet på ett beslut om det blir inledande el av slag. En liten fråga , ringde i dag växeln för att höra om något hänt i min ansökan , hon sa att de nu väntar svar från dom bolag som jag har skulder hos , gör man alltså det innan man får ett besked ??

Det är en av sakerna som ingår i processen, efter inledandet skrivs sedan ett förslag till beslut som ska delges alla borgenärer, som sedan har möjlighet att yttra sig över det hela.
 

Blomsterkruka

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
14 November 2019
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
93
Poäng
267
Det är en av sakerna som ingår i processen, efter inledandet skrivs sedan ett förslag till beslut som ska delges alla borgenärer, som sedan har möjlighet att yttra sig över det hela.

Vad är det för svar dom vill ha?

Kan borgenärerna inte neka före inledande?
 

Nyfiken751

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
29 Juli 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Hej en fråga från en bekant ,

Han har inledande och fick idag brev om yttrande från försäkringskassan. Dem yttrar sig om beviljad sanering eftersom dem anser att personen i fråga uppsåtligen fick för mycket i bostadsbidrag för 2 år sedan. Jag förstår att man förmodligen behöver veta mer detaljerat kanske för att få ett svar?
De ja fått veta är att deras åsikt om felaktig utbetalning inte överensstämmer med verkligheten men att han inte kom någon vart i sin överklagan. sedan dess har han haft en avbetalningsplan med dem som är ganska kort och han har nyligen beviljats bostadsbidrag på nytt. Nu till frågan. Hur tänker man ? Är det tiden imellan som är för kort? dem skriver om uppsåtet men hur är det med dem som blivit döma tex och fått betala skadestånd? får dem aldrig sanering tex. Kanske inte samma jämförelse men om någon kunde gissa sig till en vild gissning hade det varit omtänksamt. För att tillägga han har svarat med ett låååångt mejl gällande situationen som han inte tyckte stämde men i slutändan så har det kanske noll betydelse när försäkringskassan tagit sitt beslut. På vilka grunder kan de bli avslag är egentligen frågan? uppsåtet?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vad är det för svar dom vill ha?

Kan borgenärerna inte neka före inledande?
Före inledande vet dom ju inte att du sökt skuldsanering. De flesta har nog inte tid att sitta och ringa kfm och fråga om sånt löpande på alla gäldenärer
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej en fråga från en bekant ,

Han har inledande och fick idag brev om yttrande från försäkringskassan. Dem yttrar sig om beviljad sanering eftersom dem anser att personen i fråga uppsåtligen fick för mycket i bostadsbidrag för 2 år sedan. Jag förstår att man förmodligen behöver veta mer detaljerat kanske för att få ett svar?
De ja fått veta är att deras åsikt om felaktig utbetalning inte överensstämmer med verkligheten men att han inte kom någon vart i sin överklagan. sedan dess har han haft en avbetalningsplan med dem som är ganska kort och han har nyligen beviljats bostadsbidrag på nytt. Nu till frågan. Hur tänker man ? Är det tiden imellan som är för kort? dem skriver om uppsåtet men hur är det med dem som blivit döma tex och fått betala skadestånd? får dem aldrig sanering tex. Kanske inte samma jämförelse men om någon kunde gissa sig till en vild gissning hade det varit omtänksamt. För att tillägga han har svarat med ett låååångt mejl gällande situationen som han inte tyckte stämde men i slutändan så har det kanske noll betydelse när försäkringskassan tagit sitt beslut. På vilka grunder kan de bli avslag är egentligen frågan? uppsåtet?

Lite rörigt.
Bostadsbidrag blir man beviljad utifrån vissa kriterier om barn, hyra och inkomster. Att det finns tidigare skulder I Bostadsbidrag påverkar inte om man får det igen, då den delen saknar relevans.
Om han blivit återbetalningsskyldig för att han lämnat falska uppgifter eller liknande och kanske åkt dit för bidragsbrott så ligger man dåligt till för skuldsanering ett bra tag. Ekonomiska oegentligheter är bland det sämsta man kan ha med sig till en skuldsaneringansökan. Ännu värre om han missat att ta upp det själv.
 

Nyfiken751

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
29 Juli 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Lite rörigt.
Bostadsbidrag blir man beviljad utifrån vissa kriterier om barn, hyra och inkomster. Att det finns tidigare skulder I Bostadsbidrag påverkar inte om man får det igen, då den delen saknar relevans.
Om han blivit återbetalningsskyldig för att han lämnat falska uppgifter eller liknande och kanske åkt dit för bidragsbrott så ligger man dåligt till för skuldsanering ett bra tag. Ekonomiska oegentligheter är bland det sämsta man kan ha med sig till en skuldsaneringansökan. Ännu värre om han missat att ta upp det själv.
det är just det försäkringskassan skriver att dem bedömt uppenbar uppsåt fast han har ej fått någon anmälan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp